on-line webkamera

L13 OK-6840

L13 OK-6840


TECHNICKÝ POPIS

   L-13 Blaník je dvoumístný celokovový hornoplošný větroň určený k výcviku všech stupňů i k výkonnému létání. V obsazení jednou osobou je vhodný i k létáni základní akrobacie, zejména ve verzi L-13A. Piloti Blaníku sedí za sebou v zasklené kabině s dobrým výhledem.

   Trup oválného průřezu poloskořepinové konstrukce je rozdělen na dvě stavební skupiny. Přední část do přepážky č.6 a zadní část od této přepážky do konce trupu. V robustní přední části, jejíž kostra je sestavena z přepážek a podélníků lisovaných z duralového plechu, je prostor pro osádku. Dva nosníky pod podlahou vytvářejí tři kanály; v prostředním kanálu vedou spojovací táhla nožního řízení, torzní trubka ručního řízení a mezi 3. až 5.přepážkou je zakotven závěs podvozkového kola. Kryty palubních přístrojů dělí pilotní prostor na dvě části. Kryt předku trupu je sklopný dolů a poskytuje snadný přístup k nožnímu řízení i k přednímu vypínači vlečného lana. Mezi 5. a 6.přepážkou jsou horní a dolní zavazadlový prostor (v horním je většinou uchycení pro radiostanici a baterii). V prostoru 5. a 6.přepážky je také zachyceno žebro tvořící část přechodu mezi trupem a křídlem. Přední část trupu s prostorem osádky je pod průhledným překrytem. Ten se skládá z pevného štítu, odklopného krytu a pevného zadního zákrytu. Odklopný kryt je možno za letu snadno odhodit. Pod přední částí na "břiše" trupu je kapkovitý výčnělek (botka), který chrání předek větroné při bržděni. Zadní část trupu je sestavena ze dvou plechových duralových skořepin, vyztužených přepážkami a spojených v podélné ose větroně nýtovými švy. Mezi 6. až 8.přepážkou je krátký přechod trup-křídlo. Trup je vzadu uzavřen nahoru odklopnou koncovou částí. Ke 14.přepážce jsou nanýtovány konzoly nesoucí převodovou páku výškového řízení. Na zadní straně této přepážky je příložka snýtovaná s nosníkem kýlové plochy a konzola, podpírající patní ložisko směrového kormidla. V přepážkách č.14 a 15 jsou otvory pro čepy sklápění vodorovných ocasních ploch. Zdvojená 15.přepážka má v dolní části přinýtovaný závěs s bočním vyztužením pro uchycení tlumiče ostruhy.

   V předním i zadním pilotním prostoru jsou obdobně vybavené přístrojové desky. Jejich standardní osazení tvoří rychloměr, výškoměr, variometr do ± 5m a variometr do ± 30m nebo ± 15m, kompas a el. zatáčkoměr kombinovaný s podélným sklonoměrem. Na přístrojové desce je též prostor pro zabudování umělého horizontu i hodin a k vybavení větroně může patřit i dýchací přístroj s potřebnými ukazateli. Trubice celkového tlaku je nad sklopným nosem, před zasklením kabiny. Potrubí statického tlaku ústí na bocích trupu v úrovni zadního pilotního prostoru. Polohová chyba rychlomérného systému je minimální. Na přední přístrojové desce je také táhlo vypínače (závěsů) vlečného lana (v zadním prostoru vlevo vedle desky) a ovladač předního větracího otvoru. Větrání pilotního prostoru je dobré a umožňuji jej i okénka, umístěná vlevo na odklopném krytu. Sedačky pilotů tvoří rám svařený z ocelových trubek potažený plachtovinou a sedadlové polštáře potažené plátnem a koženkou. Každé sedadlo má břišní a ramenní upínací pásy. Boky trupu jsou v pilotním prostoru vyčalouněné, podlaha je potažena linoleem. Boční závěsy (vypínače) vlečného lana jsou zakotveny pod horním podélníkem trupu mezi 3. a 5.přepážkou. Konzola předního závěsu je opatřena kromě ovládaného závěsu ještě závěsem pevným (hákem),pro vzlet s pomocí gumového lana. Závěsy se ovládají táhly a ocelovými strunami.

   Přistávací zařízení se skládá ze zatahovacího kola hlavního podvozku a z ostruhy. Částečné zatahovací kolo hlavního podvozku, vybavené mechanickou brzdou, olejopneumatickým tlumičem a soupáčím mechanického ovládání, může být v zimním provozu zaměněno dřevěnou lyží z borového dřeva. Správný úhel náběhu lyže zajišťují gumové provazce. Podvozkové kolo má rozměr 350x135mm a tlak 0,25MPa. Tlak odlehčeného tlumiče činí 3,24MPa. Ostruha má gumový tlumič. Rukojeti zatahování podvozku jsou na pravé straně pilotních prostorů, páky ovládáni brzdy kola vlevo na podlaze.



    Pohyb od propojených řídících pák se přenáší k výškovému kormidlu pomocí lan a táhel. Při sklápění vodorovné ocasní plochy (před transportem) se odpojuje náhon výškového kormidla. Pohyb diferencovaně ovládaných křidélek se přenáší od řídicích pák pomocí táhel a svislé předlohy. Předloha je nahoře opatřena dvouramennou pákou, na níž jsou napojena táhla procházející do křídla. Dvouramennou páku udržují ve střední poloze dvě pružiny, tlumící kmity křidélek. Pohyb dále přenášejí táhla a vahadla přes úhlovou páku spojenou vždy krátkým táhlem s křidélkem. Rukojeti (táhla) pro ovládání brzdicích a vztlakových klapek jsou umístěny nad sebou po levém boku pilotního prostoru. Přímočarý pohyb táhel v trupu se mění na otáčivý pohyb hřídelů a dále - v křídle - ovládají pohyb brzdících a vztlakových klapek torzní tyče, páky a táhla. Nožní pedálové řízení je v předním pilotním prostoru přestavitelné za letu, v zadním je stavitelné jen na zemi. Pohyby směrového kormidla se od nožního řízení přenášejí lany. Vyvažovací plošky se ovládají ruční páčkou umístěnou vždy po levé straně každého pilotního prostoru. Její pohyb přenášejí struny.

   Křídlo je samonosné, dvoudílné, celokovové. Má negativní šípovitost -5° (na 25% tětivy) a laminární profil NACA63 A-615 u kořene a NACA63 -612 na koncích. Jeho náběžná část tvoří s hlavním nosníkem (umístěným ve 40% hloubky) torzní skříň. Před vztlakovou klapkou a křidélkem je zadní pomocný nosník a mezi náběžnou hranou a hlavním nosníkem je přední pomocný nosník. Křídlo je vyrobeno z duralových plechů, vyztužených žebry a podélnými výztuhami. Nosník má pásy z tažených a plechových duralových profilů a plechovou stojinu. Každá polovina křídla je zavěšena na trup ve třech bodech a spojení zabezpečuje vždy jeden hlavní svislý čep a jeden vodorovný čep předního závěsu. Křídlo je opatřeno štěrbinovými vztlakovými klapkami, uloženými vždy ve čtyřech vodících kulisách. Náběžná část vztlakových klapek je potažena plechem a vytváří s nosníkem torzní skříň. Kovová kostra odtokové části vztlakové klapky je potažena plátnem. Brzdicí klapky jsou za hlavním nosníkem. Křidélka jsou uchycena vždy ve třech závěsech a jejich horní strana vystupuje mírně z obrysu profilu křídla. Přední část křidélek tvoří opět torzní skříň, odtoková má celokovovou kostru potaženou plátnem. Křídlo zakončují okrajová kapkovitá tělesa -vřetena.

   Ocasní plochy mají celokovovou konstrukci. Kormidla jsou potažena plátnem a kýlová plocha a stabilizátor plechem. Vodorovné ocasní plochy jsou při transportu sklopné, kýlová plocha je pevné spojena s trupem.

Rozměry
Rozpětí
16,20m
Délka
8,40m
Výška
2,09m 
Nosná plocha
19,15m2
Štíhlost
13,7
Váha
Prázdná hmotnost
297kg
Max. vzletová hmotnost
499,5kg
Výkonnost
Klouzavost
1:28 
Nejmenší klesavost
0,82m/s
Min. ryclost
55km/h
Max. rychlost
240km/h
Max. rychlost v aerovleku
140km/h
Max. rychlost na navijáku
120km/h