on-line webkamera

L-13SE OK-9119

L13SE OK-9119


TECHNICKÝ POPIS

    L13SE VIVAT je dvoumístný celokovový motorový kluzák se sedadly vedle sebe. Křídlo je vybaveno vzdušnými brzdami na horní a dolní straně a vztlakovými klapkami. Kluzák má hlavní jednokolový zatahovací podvozek, řiditelné záďové kolo a opěrné zatahovací podvozky na koncích křídel.
   Konstrukci trupu tvoří přihradová střední část, svařená z chrommolybdenových ocelových trubek, ke které je pevně připojena zadní poloskořepinová část z duralových plechů. Střední část je zakryta karosérií ze skelného laminátu. Na čtyřech závěsech první přepážky je zavěšeno motorové lože pohonné jednotky. Střední přihradová část přenáší všechna významná zatížení za letu i při pohybu po zemi. Kabina je vybavena dvěmi, vedle sebe umístěnými, sedadly. Sedadla a opěradla jsou pevná, nestavitelná. Každé sedadlo je vybaveno bezpečnostními postroji. Zavazadlový prostor je umístěn za hlavami posádky, mimo to jsou po stranách trupu uvnitř kabiny umístěny kapsy na drobné předměty (mapy atp.). V levé části zavazadlového prostoru je ukazatel přetlaku dusíku v pásnici hlavního nosníku.

   Klasická jednonosníková celokovová konstrukce křídla je nýtovaná z duralu, závěsná kování jsou ocelová. Bezpečnost dolní pásnice hlavního nosníku proti únavové poruše je zde zajištěna indikátorem trvalého přetlaku dusíku v této pásnici. Křídlo je opatřeno křidélky, vztlakovými klapkami a vzdušnými brzdami. Vzdušné brzdy jsou umístěny na horní i spodní straně křídel a jsou ovládány společnou rukojetí, která je umístěna na pravé straně středního kanálu. Křidélka jsou potažena leteckým plátnem (TESIL). Koncová vřetena jsou vybavena zatažitelnými podvozky.
   Ocasní plochy klasického typu tvoří duralové pevné části - stabilizátor a kýl - a kormidla, potažená plátnem. Vodorovné ocasní plochy jsou sklopné směrem nahoru pro usnadněni transportu demontovaného kluzáku. Výškové kormidlo je opatřeno vyvažovací ploškou.
   V konstrukci řízeni je použito jak táhlového, tak i lanového systému. Převodové páky jsou provedeny jako elektronové odlitky nebo duralové frézované kusy.
   Kolo hlavního podvozku je uchyceno v podvozkovém tlumiči tvaru "H", vlastní tlumení je zabezpečeno sloupci pružných kroužků. Celý tlumič je v otevřené poloze jištěn zlamovací vzpěrou, která současně zajišťuje zasouvání podvozku. Kolo je vybaveno čelisťovou brzdou, ovládanou z řídící páky. Křídlové podvozky jsou zatahovány současně s hlavním podvozkem, pro snadnější hangárování je lze samostatně sklopit. Ostruhové kolečko je řiditelné, vybavené aretací.

    Pohonnou jednotku tvoří motor WALTER MIKRON IIIS nebo MIKRON IIIA a pevná, dřevěná, dvoulistá vrtule V218 nebo za letu stavitelná vrtule Hoffmann Ho V-62R-L160BT, jejíž přestavení je možně do 3 poloh: "Vzlet", "Cestovní poloha" a "Prapor". Všechny verze motoru Mikron jsou zážehové, čtyřdobé, vzduchem chlazené invertní čtyřválce. Motor je vybaven spádovým karburátorem, zapalováním dvěma magnety, zubovým olejovým čerpadlem a membránovým palivovým čerpadlem.

   Palivová nádrž (50l), umístěná za zadní stěnou pilotního (zavazadlového) prostoru je v levé borní části opatřena nalévacím otvorem. Nádrž je propojena pomocí potrubí s palivovým kohoutem a kalíškovým čističem na požární stěně. Z čističe je palivo dopravováno mechanickým čerpadlem do karburátoru. Rozvod paliva v motorovém prostoru je proveden pryžovými hadicemi. Systém není opatřen indikací tlaku paliva. Množství paliva je indikováno automobilním palivoměrem se signalizací minimálního množství 8 litrů žlutou kontrolkou, vestavěnou ve stupnici palivoměru.

   L13SE VIVAT je verze motorového kluzáku L13SW. Kluzák je vybaven elektrifikovanými motory WALTER MIKRON IIIAE nebo MIKRON IIIB s alternátorem a spouštěčem.

Rozměry
Rozpětí
16,8m
Délka
8,3m
Výška
2,3m
Plocha křídla
 20,2m2
Váha
Prázdná hmotnost
485kg
Max. vzletová hmotnost
705kg
Výkonnost
Max. povolená rychlost
230km/h