on-line webkamera

L60S OK-LKR

L60S OK-MTI


 
  Letoun L 60 S je hornokřídlý jednoplošník smíšené konstrukce určený k provádění aerovleků a padákových výsadků.

   Letoun L 60S vznikl přestavbou letounu L 60 Brigadýr od kterého se liší použitou pohonnou jednotkou a s ní souvisejících skupin a částí (motorových krytů, ovládání, částí přístrojů a el. instalace, pneumatickou instalací atd.). Tato přestavba umožňuje ekonomické využití zbytkové životnosti draku L 60 za předpokladu pečlivé údržby a obsluhy.

   Provozní podmínky letounu jsou dány omezením pohonné jednotky, která je v základním provedení (bez vstřikováni vody) určena pro provoz v mírném klimatickém pásmu. Předpokládá se, že při teplotách nižších než +5°C jsou provedena opatření, předepsaná výrobcem motoru pro zimní provoz. Letoun není schopen provozu v námrazových podmínkách a při boční složce větru větší než 5m/sec.

TECHNICKÝ POPIS
   L-60S je víceúčelový čtyřmístný, celokovový, vyztužený hornoplošník s pevným klasickým podvozkem.

   Trup je nosníková poloskořepina, ze které v místě kabiny vybíhá baldachýn z ocelových profilů, nesoucí konstrukci závěsů křídla, která zároveň tvoří podpory nosného systému podvozku. S výjimkou motorového krytu je průřez trupu obdélníkový se zaoblenými rohy. Má pouze 13 přepážek. Poměrně velká pole potahu jsou stabilizována mohutnými signami (prolisy) s dřevěnou výplní. Kabina je bohatě zakryta organickým sklem. Vstup do ní umožňují dveře na obou stranách, které lze nouzově odhodit. Sedačky jsou jednoduché konstrukce uzpůsobené pro sedací padáky, s možností výplně vhodným čalouněním.
Kabina je čtyřmístná s přístrojovým vybavením a radiostanicí. Je zde místo s řízením pro pilota - levé přední sedadlo a tři místa pro cestující - přední pravé a dvě zadní místa. Pro výsadky parašutistů se vymontují pravé dveře. Užitečné zatížení letounu je 530kg.

   Křídlo obdélníkového půdorysu, dvounosníkové, dvoudutinové s profilem NACA 4412 se připojuje k trupu pomocí dvou vodorovných čepů a rozvidlené vzpěry. Potah nosové a odtokové části je plechový, prostor mezi nosníky s výjimkou kořenové části a skříně v místě zakotvení vzpěry plátěný. Plátnem je potažena rovnéž celokovová konstrukce křidélek a vztlakových klapek. Mechanizace křídla sestává z dvouštěrbinové klapky s maximální výchylkou 50° spřažené s dvoudílným slotem. Ten se vysouvá na tyčích vedených kladkami, klapka se otáčí na třech závěsech. Pohon obstarává 100W servomotor. Závěsy křidélka jsou dva, konstrukčně podobné jako u klapky. Na vnitřním je uchyceno táhlo odlehčovací plošky. Při vychýlení vztlakových klapek se také částečně sklápí křidélka. Bohatě vyztužené kryty střední části u kořene křidla zakrývají prostor palivových nádrží. Využitelné množství paliva je 200l, vnější palivové nádrže mají obah 2x60l a vnitřní 2x40l.

   Ocasní plochy jsou klasického uspořádání s pohyblivými částmi potaženými plátnem. Stabilizátor je přestavitelný v rozmezí +3° až -5° kolem závěsu na přepážce č.12. Výškové kormidlo s rohovým odlehčením je opatřeno vyvažovací ploškou a dvojicí plošek odlehčovacích. Výchylka kormidla je 40° nahoru a 20° dolů. Kýlová plocha je součástí trupu, směrové kormidlo má pevný fletner a jeho výchylka je 30° na obě strany.

   Přistávací zařízení tvoří klasický podvozek s ostruhovým kolem. Hlavní podvozková noha má olejopneumatický tlumič EO 12,5/240 s maximálním zdvihem 240mm a je zároveň součástí vzpěrového systému. Rozměr pneumatiky je 500x80mm, tlak 0,17 MPa (1,75kp/cm2). Brzdy hydraulické. Na přání se montovala rovněž brzda parkovací a k dispozici byly rovněž lyže. Ostruha typu ACV 7,5/90 s hydropneumatickým tlumičem má zdvih 90 mm. Rozměry pneumatiky jsou 260x35mm, tlak 0,22 MPa (2,25kp/cm2).

   Řízeni se dle požadavků montovalo jednoduché i dvojité, pákové i volantové. Ruční řízení je táhlové, nožní do prepážky č.7 táhlové, dále lankové. Na nožnicích je také ovládání brzd. Stabilizátor se přestavuje charakteristickým kolem. Přenos je lankový na obou koncích s ozubenými koly a řetízky. Vlastní stavění je realizováno pohybovým šroubem.

   Pohonnou jednotku tvoří čtyřtaktní hvězdicový devítiválec AI-14RA, vzduchem chlazený, s maximální vzletovou výkonností 191kW při 2350ot/min a plnícím tlaku 795 torr (106 kPa), opatřený hydraulicky stavitelnou vrtulí W-530-D11/N nebo US-122000 s přímou funkcí a regulátorem otáček R-2. Průměr vrtule je 2,75m. Motor je opatřen dmychadlem pro zvětšení tlaku nasávaného vzduchu při vzletové a nominální výkonnosti (nemá charakter výškového motoru). Převod mezi klikovou a vrtulovou hřídelí 1:0,787 je proveden planetovým reduktorem.

   Elektrická instalace 24V je rozdělena na 7 samostatných okruhů s možností připojení vnějšího zdroje. Akumulátor je typu 12 A30 a dynamo (dynamospouštěč) 450 W. Kostřen je mínus pól.

   Přístrojové vybaveni je běžná sada přístrojů.

Rozměry
Rozpětí
13,96m
Délka
8,54m
Výška
2,72m
Plocha křídla
24,3m2
Váha
Prázdná hmotnost
1030kg
Max. vzletová hmotnost
1560kg
Výkonnost
Max. povolená rychlost
160km/h
Max. cestovní rychlost
150km/h
Dolet
720km
Dostup
4500m