on-line webkamera

Z-43 OK-DOC

Z43 OK-DOC



TECHNICKÝ POPIS

   Letoun Z 43 je jednomotorový, dolnokřídlý jednoplošník. Je vybaven šestiválcovým řadovým leteckým motorem M 337AK o startovním výkonu 210k, vrtulí V 500A a tříkolovým pevným podvozkem. Letoun je čtyřmístný s uspořádáním sedadel 2+2. Hlavní pilotní sedadlo je přední levé.

   Trup je smíšené konstrukce. Střední nosná část trupu je svařena z ocelových trubek a je kryta karosérií ze skelných laminátů. Přední část má plechové motorové kryty, zadní část je plechová poloskořepina.

   Kabina umožňuje dobrý výhled dopředu a do stran. Přední sedačky mají sklopná opěradla a jsou stavitelné do 4 poloh. Zadní sedadla jsou lavicového typu. Za zadními sedadly je odkládací plošina na příruční zavazadla. Pod touto plošinou je zavazadlový prostor, přístupný zvenčí po otevření dvířek na levé straně trupu. Dveře se otevírají dopředu; v otevřené poloze je možno dveře zajistit opěrkou, umístěnou na jejich spodní části. Palubní deska je vybavena dvěma odpruženými panely s letovými, motorovými a radionavigačními přístroji. V kabině letounu, jsou namontovány přístroje pro kontrolu letu, motoru a draku včetně signalizace. Pro noční lety musí být letoun vybaven umělým horizontem, směrovým setrvačníkem a na nich nezávisle napájeným zatáčkoměrem. Větrání a topení, kterým je kabina vybavena, je regulovatelné. Topení je výměníkové.

   Křídlo je celokovové, obdélníkové, jednonosníkové, má konstantní hloubku 1,42m a vzepětí 6°. Křidélka a klapky jeou štěrbinové, rozměrově shodné, celokovové.
  Ocasní plochy včetně kormidel jsou celokovové, kormidla jsou částečně hmotně a aerodynamicky vyvážena.

   Řízení ruční je pákové, nožní pedálové. Na pedálech nožního řízení jsou šlapky pro ovládání brzd kol hlavního podvozku. Ovládání vztlakových klapek, směrového a výškového vyvážení je mechanické. Páka klapek a ovladače vyvážení jsou umístěny mezi sedačkami. Příčně je letoun vyvážen pevnými ploškami na křidélkách.

   K ovládání motoru slouží táhlo plynu, rukojeť korekce a táhlo kompresoru. Táhlo plynu ovládá nastavení škrtící klapky motoru, nastavením rukojeti korekce se upravuje bohatost nasávané směsi. Kompresor se zapíná a vypíná táhlem pod palubní deskou; tlakem je kompresor zapnut a táhlo zaaretováno; pootočením rukojeti vpravo se táhlo odaretuje a vysunutím táhla se kompresor vypíná.

   Příďový podvozek je vybaven hydropneumatickým tlumičem a tlumičm bočních kmitů. Kolo je řiditelné pedály nožního řízení a pneumatika má rozměr 350x135mm. Hlavní podvozek je vybaven diskovými brzdami s automatickým vymezováním vůle. Pneumatiky hlavního podvozku mají rozměr 420x150mm. Podvozkové nohy jsou z ocelových plochých pružin. Šlapky brzd, umístěné na pedálech nožního řízení, ovládají každé kolo hlavního podvozku samostatně. Parkovací brzda ovládá brzdy obou kol hlavního podvozku současně. Pro parkování je třeba sešlápnout šlapky brzd a brzdy zajistit přitažením rukojeti parkovací brzdy. Pootočením rukojeti po sešlápnutí šlapek brzd a zasunutím do původní polohy se odbrzdí.

   

   Palivová instalace obsahuje dvě hlavní nádrže 2x65l, umístěné v nábéžné části křídel, a dvě koncové nádrže 2x50l na koncích křídel. Olejová instalace je v prostoru motoru. Olejová nádrž 12l je umístěna na přední straně požární stěny.

   Elektrická instalace je jednovodičová. Hlavním zdrojem energie je generátor 28V/600W, pomocným zdrojem je baterie 24V/25Ah. Instalace je vybavena zásuvkou pro použití vnějšího zdroje.


   Motor M337AK je čtyřdobý, vzduchem chlazený invertni šestiválec, bez reduktoru, s ventilovým rozvodem a vačkovým hřídelem na hlavách válců, s nízkotlakým vstřikováním paliva do prostoru před sací ventily; motor je vybaven plnícím kompresorem. Vrtání motoru je 105mm, zdvih 115mm, celkový obsah 5,97l, kompresní poměr 6,3:1 a max. startovní výkon 210k při 2750 ot/min. Vrtule V 500A je hydraulicky stavitelná. Otáčky se nastavují táhlem pod palubní deskou. Zasunuté poloze táhla odpovídá nejmenší úhel nastavení vrtulových listů, t. zn. max. otáčky. Tahem se úhel nastavení zvětšuje, otáčky klesají. Vrtule má průměr 1,95m.

Rozměry
Rozpětí
9,76m
Délka
7,75m
Výška
2,91m
Plocha křídla
14,50m2
Váha
Prázdná hmotnost
730kg
Max. vzletová hmotnost
1350kg
Výkonnost
Max. povolená rychlost
235km/h
Cestovní rychlost
180km/h