on-line webkamera

Pilotní výcvik

Výcvik pilotů začně v sobotu, 4.2.2017
 
případné zajemce o výcvik pilota rádi přivítáme v řadách pilotů Aeroklubu Jihlava  -  letecké škole s 60-letou tradicí!

Aeroklub Jihlava rozjíždí teoretickou výuku pro výcvik pilotů:
- kluzáků
- motorových kluzáků
- ultralajtů

Letošní teoretická výuka budoucích pilotů kluzáků, motorových kluzáků a ultrajatů bude zahájena první sobotu v únoru na učebně jihlavského aeroklubu. Dveře jsou pro Vás otevřeny, neváhejte a pojďte se stát pilotem! Začněte s pilotním výcvikem právě teď! 

Rozpis školení základního pilotního výcviku na rok 2017 obnáší 51 vyučovacích hodin a je ke stažení v dolní části této stránky.

Teoretická příprava bude probíhat o sobotách od 8:00 do cca 14 hodin po dobu 6 týdnů. 

Přijďte a staňte se piloty větroňů nebo motorových větroňů a okuste nejromantičtější způsob létání, využívající darů přírody - stoupavých proudů.

Podmínkou přijetí je dovršení věku minimálně 15 let (u motorových kluzáků 16 let) v roce zahájení výcviku.
Přihlásit se můžete přímo na letišti nebo na uvedených kontaktních číslech.

Výuka je platná i pro piloty ultralehkých letadel.



Kontakt:

Ing. Vít Svoboda - instruktor. 
- Tel.:       +420 777 864 004 
- E-mail:  vit.svoboda(zavinac)aeroklub-jihlava.cz

David Peniška 
 - předseda odboru pilotů, plachtařský a ULL instruktor.  
- Tel.:     +420 775 336 161
- E
-mail: vlp(zavinac)aeroklub-jihlava.cz


A jak na to?


Průběh výcviku:

Pilotní výcvik v Aeroklubu Jihlava začíná zpravidla začátkem února (aktuální informace vyvěsíme na této stránce) teoretickou částí. Ta probíhá v průběhu několika po sobě jdoucích víkendů a v jejím průběhu Vás naučíme základy potřebných znalostí - od meteorogie přes konstrukci po navigaci. Teoretická výuka slouží k získání povědomí o tom proč letadlo létá, jak se orientovat v navigaci, naučí Vás základy meteorologie, apod.

Teoretická část je zakončena písemnou zkouškou.

Pro přespolní je možnost samostudia s konzultacemi.

Pokračujeme pozemní přípravou. Posadíme Vás do letadla, ukážeme a vysvětlíme vše potřebné, samozřejmě si Vás vyzkoušíme, případně vysvětlíme znovu, abychom měli jistotu, že se nás ve vzduchu nebudete ptát, kde najdete knipl a jak máte zatáčet :).

 

A nyní již jen čekáme na počasí. Tedy až roztaje sníh, dostatečně vyschne dráha a bude možno odstartovat.


První let, tzv. seznamovací. Na záda Vám dáme pilotní padák, za sebe zkušeného instruktora, pomocníci zapnou lano vlečného letounu, přidrží křídlo a je to. Není třeba se ničeho bát, první vzlet samozřejmě řídí instruktor, vy se jen lehce přidržujete řídící páky, abyste cítili, co se děje s kormidly, no, na kochání teď ještě moc času nebude, ale až nastoupáte do potřebné výše a vypnete se od vlečného stroje a kolem nastane ticho... Necháme Vás chvíli vydechnout a porozhlédnout se, ale nejsme tu na výletě, tudíž Vám začneme ukazovat, jak letadlo reaguje na pokyny pilota, jak uchem rozeznat rychlost kluzáku, jak poznat, že jste právě nalétli do stoupavého proudu teplého vzducu, apod.
Až přistanete, budou se Vám asi malinko klepat ruce, ale zcela jistě budete chtít hned znovu do vzduchu :-)


V závislosti na šikovnosti a píli adepta, postupuje tento po jednotlivých úlohách metodikou elementárního plachtařského výcviku, která je zakončena přezkoušením žáka z techniky pilotáže zkušeným instruktorem a po jeho úspěšném zvládnutí následuje první samostatný let okolo letiště.

Jelikož s jídlem roste chuť, po sóle žák náváže do pokračovacího výcviku, kde piluje techniku pilotáže místními termickými lety, učí se vyhledávat stoupavé proudy, okusí první lety na vzdálenost, provádí vytrvalostními lety. Pokračovací výcvik je zakončen přezkoušením od inspektora, který zhodnotí Vaše dosavadní pilotní dovednosti a po jeho uznání se stanete pilotem - plachtařem.

To je teprve to pravé létání - kroužení pod kumuly na dlouhých temických letech dálavami Vysočiny a přilehlých krajů! :-)


Jaká je cena výcviku?

Cena pilotního výcviku není pevně stavnovena paušální částkou, ale odvíjí se od počtu nalétaních hodin => kdo je aktivnější a chodí častěji létat, ten si pilotní návyky brzy osvojí a tím ho výcvik stoují méně peněz. 
Cena bezmotorového výcviku se pohybuje mezi 20-30 tis. Kč a cena výcviku UL mezi 40-50 tis. Kč. 
Výše přesné částky za výcvik je však individuální a odvíjí se od toho, jak je kdo šikovný a jak často se létání věnuje. :-)

Jak lze ušetřit?


Aeroklub Jihlava je zájmouvou organizací, jejíž chod zajišťují členové aeroklubu aktivisticky. Náklady na  létání je tedy možné odpracovat brigádnickou činností, jakou je např. údržba letadlové techniky, práce na údržbě areálu aeroklubu, sekání trávy, apod.


Jak se k nám na školení dostat?

Je několik možností , jak se v sobotu ráno dostat k nám na letiště. Pokud máte k dispozici vůz, nebo jiný kolový prostředek, není co řešit. :-) Pokud ale takovou možnost nemáte, je možné přiblížit se MHD. Do blízké obce Henčov zajíždí zMasarykova náměstí bus č. 4. Dále lze vyrazit autobusem č. 12 směr Velký Beranov a vystoupit na zastávce M.Beranov - zast. a odtud pak pokračovat po lesní silnici do obce Henčov. Z Henčova je to už jenom "skok" přes letištní plochu, a jste na letišti. 
V takovém případě však dávejte POZOR na přistávající a startující letadla!

Poslední možností je jízda trolejbusem A na Hlavní nádraží, a potom kousek (cca 4km) pěšky - směr Polná. Během sobotního rána však jezdí na letiště spousta dobrých duší, kteří Vás po cestě naloží a na letiště ochotně přiblíží. 



Odkazy na autobusové linky jsou ZDE:
Bus č. 4:    Linka Masarykovo náměstí - Henčov                                 Odkaz na mapy.cz ZDE
Bus č. 12:  Linka Masarykovo nám. dolní - Velký Beranov                 Odkaz na mapy.cz ZDE 
Trolejbus č. A: Linka Masarykovo nám. horní - Hlavní nádraží          Odkaz na mapy.cz ZDE
 


Plachtění